המשחק Atomfall עורר לא מעט השוואות למשחק המפורסם Fallout מהרגע שנחשף, בעיקר בגלל האטמוספירה הפוסט אפוקליפטית. אולם, ברגע הראשון שנכנסים למשחק, Atomfall עושה כל אשר ביכולתו לבטל את ההשוואות הללו. אני אעשה קצת סדר בבלאגן – הנראות של המשחק אכן מרגישה כמו גרסה בריטית מובהקת של פולאאוט, אבל חד משמעית לא מדובר על חיקוי זול, אלא על טוויסט מבריק במיוחד שמביא לעולם הגיימינג קונספט קיים בצורה מרעננת, מסתורית וחוויתית הרבה יותר. במקום אווירה מדברית שרועה בדם, המשחק מציב אותנו בנופים ירוקים עוצרי נשימה שנותרו כמעט ללא פגע לאחר האסון שהתרחש במשחק והתוצאה? עולם פוסט אפוקליפטי שנראה יותר כמו כפר פסטורלי שנמצא בבידוד.
במילים אחרות – חברת Rebellion החליטה לשנות את הנוף ולא ללכת על העיצוב המוכר של חורבן רדיואקטיבי, וזה מה שהופך את Atomfall למשחק כל כך ייחודי. החל מבאנדיטים בריטיים, דרך כומרים שמתחנפים לשלטון ועד לצבא בריטי ששולט בכפר האחרון שנשאר לאחר האסון, אפשר לומר שהחברה הצליחה לעשות עבודה מצוינת בכל הנוגע לעיצוב העולם במשחק. עם זאת, חשוב לזכור שעיצוב טוב הוא רק הבסיס ומה שחשוב באמת זה איך אנחנו חווים אותו ובקטע הזה? שאפו גדול לרבליון, שכן המשחק עושה עבודה מצוינת עם מערכת משימות מסקרנת ומהנה במיוחד, בקונספט שטרם נראה קודם לכן.
ממשיכים לרמז הבא
לפני שלחצתי Play לראשונה, הייתי בטוח שכשחברת Rebellion קראה למשימות במשחק בשם "Leads", הייתי בטוח שמדובר על עוד גימיק שיווקי כנהוג בעולם הגיימינג המודרני, ומהר מאוד גיליתי שההפך הוא הנכון. למעשה, מדובר על גישה חדשנית ומרעננת שהופכת את מערך המשימות למסתורי וחוויתי במיוחד, באופן שגרם לי להרגיש לא פעם כמו שרלוק הולמס.
ייתכן שעל הליד הראשון שתמצאו יהיה כתוב כי ג'ון אוהב לפטפט המון ולספר מידע שהוא לא אמור לספר, ומיד אחר כך אתם עשויים לשמוע דיבורים ברקע על המיקום של ג'ון מתוך פאב או מאפייה בקרבת מקום, משם תוכלו לגבש דעה סביב מיקומו המדויק של ג'ון ולתשאל אותו בכל שאלה שרק תרצו.
כך למעשה, רמז אחר רמז, מתחיל להיבנות לו סיפור מעורפל בצורה מסקרנת לחלוטין. אמנם ראוי לציין כי לא מדובר על הפעם הראשונה שבה משחק מבצע שימוש ברמזים מפוזרים על מנת להניע את השחקן לגלות דברים נוספים מעבר לסיפור הראשי, אבל Atomfall מתמסר למכניקה הזו באופן מוחלט. והאמת? זה עובד מצוין, אני ממש רוצה לראות חברות נוספות מאמצות את הקונספט במשחקים עתידיים.
על כן, במידה ואתם בוחרים ברמת הקושי המומלצת, לא תהיה לכם שום דרך לדעת האם רמז שמצאתם יוביל למשימה עיקרית או לסתם ויכוח בין שני דמויות לא חשובות. על כן, מיותר לציין כי אם מישהו השאיר לכם על פתק עם מידע חשוב כמו אחת ממגוון הדרכים להגיע ל-Interchange, הרי שמדובר על רמז חשוב במיוחד שלרוב ישפיע על הסיפור המרכזי במשחק.
חווית המשחק
מהר מאוד התברר לי שהגיימפליי לא הולך להיות דומה למה שאני מכיר. למעשה, Atomfall מגיע עם מערכת RPG בסיסית ואפילו דלה במיוחד, באופן שמרגיש כמו קישוט ולא כלי משמעותי שנועד לשרת את המשתמש בכל הסובב סביב יצירת חווית המשחק. במילים אחרות – אל תבנו על החיפוש אחר הנשק האולטימטיבי עם הנתונים העוצמתיים ביותר בכל מפת המשחק, זה פשוט לא המצב. על כן, במידה ואתם יותר הטיפוס שנהנה להרכיב רימונים מאולתרים ממסמרים ומרכיבים רנדומליים נוספים בסטייל הג'יהאד האיסלאמי, אז אני יכול להגיד ש-Atomfall נוצר בדיוק עבורכם.
בנוסף, מערכת הקרב מציעה חופש פעולה בין Stealth לבין Guns Blazing, אבל אם אתם חושבים שמדובר על משחק שיאפשר לכם לרוץ עם יד קלה על ההדק לאורך כל המפה בקלות, אתם טועים, ובגדול. למרות שמדובר על המפתחים שהביאו לנו את המשחק Sniper Elite, התחושה של הירי ב-Atomfall היא מגושמת בכוונה שכן, הדבר לא נועד לרגש, אלא להרתיע.
לי אישית הדבר לא הפריע כי תמיד שיש לי את האפשרות להיות נינג'ה אני הולך על זה, אבל באותה הנשימה חשוב לי להדגיש כי לא רק שהמשחק לא מתגמל אתכם על שימוש בנשקים הכי עוצמתיים שלו, אלא שהוא אפילו דואג לכם להתחרט על כך. הנשקים אמנם מסוגלים לעשות נזק רציני, על אחת כמה וכמה אם אתם מכוונים לראש של האויב ומשם דרכו להתמוטט כשק תפוחי אדמה מותנה בלחיצת כפתור בודדת, אך מדובר על נשקים קולניים להחריד ולאחר שהפלתם את האויב? כל החברים שלו ידעו בדיוק איפה אתם נמצאים, ואז אתם בבעיה אחרת לחלוטין.
המלצה שלי? תזרמו עם המפתחים גם אם אתם אוהבים לעשות קצת רעש ובלאגן, אחרת תמצאו את עצמכם בבורדל בלתי נגמר של יריות באוויר, ואין לכם מספיק כדורים בשביל זה. לתכנן, להתגנב ולפעול ברמת דיוק של מנתח זה שם המשחק, בעוד שמתקפה מאחור תצליח להוריד אויב במכה אחת והכי חשוב? לא תמשכו אליכם אש מיותרת. שדרגו את כל העניין עם כמה סקילים טובים ואתם על הגל. עם זאת, קחו בחשבון שברגע שאחד מהאויבים שלכם מבחין במעשה חשוד שביצעתם, והוא וכל החבר'ה באים לטפל בכם.
המשחק Atomfall חי את אלמנט ההישרדות והוא עושה זאת מצוין, החל ממעבר בין קבוצות בנדיטים דרך דקות ארוכות בבסיסי אויב סגורים ועד למבטים בלתי פוסקים מעבר לפינה – כל הדברים הללו יחדיו הם אלה שמחזיקים אתכם דרוכים בכל דקה שלכם במשחק. רמת קושי גבוהה או בינונית עדיפה כאן, תורידו את רמת הקושי וכל מה שנשאר לכם זה עולם פתוח עם עיצוב מצוין, אך די ריק מרגש.
חווית הישרדות קצת אחרת
יש משהו די מרשים בעבודה שהמשחק באמת מתמסר באופן מלא לסגנון ההישרדותי שכן, חברת Rebellion יכלה ללכת על בטוח ולהוציא עוד RPG לעולם, אבל הם דווקא בחרו ללכת על כיוון קצת שונה, וזה אחד הדברים שגורם למשחק להרגיש כל כך מרענן.
עם זאת, זה לא אומר שהכל הלך לפי התוכנית. מצד אחד, אני די מתחבר לעובדה שאין במשחק את היכולת לבצע Fast Travel, שזוהי חד משמעית פונקציה שפחות מתאימה לסטייל של המשחק. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמערכת ה-Crafting מרגישה מגושמת לחלוטין. לאורך המשחק מצאתי את עצמי אוסף כל כך הרבה אביזרים שונים שבקושי הייתי צריך להכין משהו בכוחות עצמי ובפעמים שכן ניסיתי לעשות זאת? התיק הקטן שלי היה כבר מלא, אז לא הייתה לי היכולת להכין תחבושת או רימון נוסף, למרות שהיו לי את כל החומרים הנדרשים לכך.
גם העלילה במשחק לא הצליחה לרגש אותי יתר על המידה, כל העניין הסובב סביב אוברון והניסוי המדעי שיצא משליטה היה נשמע גדול תחילה, אבל בפועל הרגיש די ריק. אך למרבה המזל, המשחק מצליח לפצות על כך ובענק, דווקא בפרטים הקטנים.
המשימות צד והסיפורים השונים שנוצרים תוך כדי תנועה הם אלה שמצליחים לעורר את המשחק לחיים. מצאתי את עצמי נשאב לריכולים המקומיים של כפר ווינדהאם כאילו אני חלק מהקומונה. והאמת? חזרתי לשם בכל הזדמנות שהייתה לי כשהתפתחו הדברים הקטנים ביותר בכפר. כך שלא העלילה, אלא הרגעים הקטנים שבין לבין, הם אלה שהופכים את Atomfall ליצירה המסתורית והמאתגרת שהוא.
זמינות ומחיר
המשחק Atomfall זמין לפלטפורמות: PC, Playstation 5 ו-Xbox (גם בגיים פאס). תג המחיר של המשחק במחשב (בפלטפורמת Steam) נכון למועד כתיבת שורות אלה, עומד על ₪189.95.
השורה התחתונה
מאוד התחברתי לצורה שבה Rebellion החליטה לעשות את מערך המשימות במשחק וכפי שכבר ציינתי, אני נורא מקווה שהדרך הייחודית הזו תמצא את עצמה במשחקים נוספים בעתיד. Atomfall מצטיין בעיקר באופן שבו הוא מאפשר לשחקן לבצע כל בחירה שהוא רק רוצה בחופשיות מוחלטת. מעוניינים לסייע לצבא הבריטי? לכו על זה. מעוניינים לעזור דווקא לבנדיטים המדוכאים? זאת גם אפשרות. מרגישים שאתם לא סומכים על אף אחד מהם? ובכן, המשחק אפילו מאפשר לכם להרוג כל דמות במשחק, תנו לי לחזור על זה פעם נוספת – כל דמות במשחק, לא רק דמויות משנה, אלא כל יצור חי (או מת) שתמצאו במשחק.
למעשה, Atomfall מסוגל להכיל כל כך הרבה סגנונות כך שהוא יכול להתאים את עצמו למגוון קטגוריות שונות. הוא יכול להיות משחק התגנבות בסגנון Stealth, סימולציה סיפורית או אפילו סימולטור חקירות, אין תשובות נכונות. משחק RPG? לא בטוח שזוהי ההגדרה המדויקת למשחק, אבל גם זה הולך מבחינתי. תוסיפו את כל זה לאטמוספירה הפסטורלית של המשחק ולמבטא הבריטי שסובב סביבו, וקיבלתם חווית משחק סוחפת ששמה דגש על פתרון חידות, מסתורין, אמון והמון דם.
מרגישים מורתעים אך בכל זאת מסוקרנים? כנראה שהמשחק הזה נוצר בדיוק עבורכם ורגע לפני שהזומבי כאן למטה מגיע אליכם, וודאו כי אתם חמושים היטב.
מה אהבתי?
– מערך משימות מבוסס רמזים שבוצע בצורה מצויינת
– אטמוספירה יוצאת דופן
– מבטא בריטי בכל פינה
מה פחות?
– מערכת קרב משעממת
– מערכת Crafting דלה